Про реалізацію заходів Плану з національно-патріотичного виховання дітей та молоді у 2017 році в закладах освіти міста

Освіта
24.01.2018

Виховна робота в навчальних закладах міста протягом спланована відповідно до положень Конституції України, законів України «Про освіту», «Про правовий статус та вшанування пам’яті борців за незалежність України у XX столітті», «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про увічнення перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939 — 1945 років», Постанови Верховної Ради України від 12 травня 2015 року № 373-VIII «Про вшанування героїв АТО та вдосконалення національно-патріотичного виховання дітей та молоді», Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016 — 2020 роки, Постанови Верховної Ради України від 22.12.16 року№ 1807 «Про відзначення пам’ятних дат та ювілеїв у 2017 році», Розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.12.16 № 954-р «Про затвердження плану заходів щодо популяризації державних символів України, виховання поваги до них у суспільстві», Розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.10.16 № 777-р «Про заходи щодо 100-річчя подій Української революції 1917-1921 років та вшанування пам’яті її учасників на період до 2021 року» та інших нормативно-правових актів, а також на основі аналізу стану і проблем виховного процесу в ЗНЗ міста в попередні роки.

Задля консолідації громадськості було суттєво посилено патріотичний характер навчання та виховання. Зусилля педагогів спрямовані на виховання учнів у дусі патріотичного обов’язку, повазі до Української державності.

Формування ціннісних орієнтирів і громадянської самосвідомості у дітей здійснюється на прикладах героїчної боротьби Українського народу за самовизначення і творення власної держави, ідеалів свободи, соборності та державності, успадкованих, зокрема, від княжої доби, українських козаків, Українських Січових Стрільців, армій Української Народної Республіки та Західноукраїнської Народної Республіки, учасників антибільшовицьких селянських повстань, загонів Карпатської Січі, Української повстанської армії, українців-повстанців у сталінських концтаборах, учасників дисидентського руху в Україні, на прикладах мужності та героїзму учасників революційних подій в Україні у 2004, 2013 — 2014 роках, учасників антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях.

У національно-патріотичному вихованні дітей використовується і виховний потенціал, пов’язаний із героїзмом українців, які боролися в арміях держав — учасників Антигітлерівської коаліції та в рухах опору нацистській Німеччині та її союзникам під час Другої світової війни 1939-1945 років, учасників міжнародних операцій з підтримки миру і безпеки.

Також одним із важливих чинників національно-патріотичного виховання учнів міста згідно Указу Президента України від 23.03.17 № 75\2017 «Про заходи у зв’язку з 80-ми роковинами Великого терору-масових політичних репресій 1937-1938 років» є шанобливе ставлення до пам’яті про жертв комуністичного та інших тоталітарних режимів в Україні, зокрема жертв Голодомору, політичних репресій і депортацій.

Водночас важливою складовою національно-патріотичного виховання стало поширення інформації про досягнення наших співвітчизників та їх внесок у скарбницю світової цивілізації, зокрема у сферах освіти, науки, культури, мистецтва, спорту.

Патріотичне виховання в навчальних закладах міста наскрізно пронизує весь навчально-виховний процес, органічно поєднує національне, громадянське, моральне, родинно-сімейне, естетичне, правове, екологічне, фізичне, трудове виховання, базується на національній історії, знанні та відстоюванні своїх прав, виконанні конституційних і громадянських обов’язків, відповідальності за власне майбутнє, добробут, долю країни.

Патріотичним вихованням охоплено усіх учасників навчально-виховного процесу, що сприяє формуванню у дітей, утвердженню у педагогів, батьків національних та загальнолюдських цінностей, особистісних якостей, що притаманні громадянину України.

Особлива увага приділялась дітям та сім’ям, які переїхали із території військових дій. Педагогічними працівниками, психологами велась постійна робота щодо їх адаптації у нових умовах і колективах, залучення їх до активної діяльності, участі у позаурочних заходах.

Всі заходи, що відбулися в навчальних закладах міста, наповнені громадянсько-патріотичним змістом, вони стверджували ідею спільності інтересів і взаємоповаги усіх громадян України, підтримували прагнення кожної особистості до духовного, інтелектуального, творчого та фізичного розвитку задля розквіту держави в цілому.

В навчальних закладах надавали перевагу активним формам роботи, що передбачали самостійну або спільну роботу, набуття дітьми та учнівською молоддю соціального досвіду; сприяли формуванню національної свідомості, критичного мислення, ініціативності, творчого підходу до справи, відповідальності за свої дії та вчинки: громадській, волонтерській діяльності, соціальним практикам, пошуковій, дослідницькій та проектній діяльності, дискусійним клубам, діяльності учнівських прес-центрів, флеш-мобам, акціям.

Згідно плану роботи відділу освіти, у навчальних закладах міста були відзначенні національні свята та пам’ятні дати, зокрема День захисника України, День Гідності і Свободи, День Збройних Сил України, День Соборності України, День Української писемності та мови тощо, навчальні заклади керувалися методичними матеріалами Українського інституту національної пам’яті; організовувалися семінари, круглі столи; проводились військово-спортивні змагання, конкурси творів образотворчого мистецтва; вшановували сучасних героїв-захисників України, пам’ять загиблих за свободу, єдність та незалежність українського народу . В усіх навчальних закладах поновлені куточки Державної символіки та створені нові куточки, присвячені подіям Революції Гідності та воїнам АТО.

Реалії сьогодення визначили пріоритетні напрями роботи з військово-патріотичного виховання дітей і молоді. В навчальних закладах пройшов цикл Уроків мужності за участю воїнів АТО, які стали прикладом мужності і звитяги та героїзму сучасних борців за незалежність і цілісність держави. На базі Центру позашкільної роботи зі школярами та молоддю, загальноосвітніх навчальних закладів відбулась низка зустрічей учнівської молоді з військовослужбовцями, пройшла акція «Напиши листа солдату», «Колядка для захисника України», «Вітамін С для солдата» .

Юнаки-випускники навчальних закладів стали учасниками змагань допризовної молоді. Під час навчально-польових зборів для майбутніх захисників Вітчизни були організовані початкові стрільби з АК-74 на полігоні . Вже традиційно шкільні команди взяли участь у міських змагання зі стрільби «Кубок Сокола».

В цьому навчальному році в місті відбулись заходи в рамках Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» (" Джура«). В рамках Гри протягом року проведено низку заходів національно-патріотичного спрямування. На обласному етапі місто гідно представила команда багатопрофільного ліцею.

Учні взяли участь у міських заходах до Дня пам’яті й примирення та Перемоги над нацизмом у Європі .

Окремої уваги заслуговує волонтерська діяльність педагогів, учнів, батьків, яка через конкретну практичну діяльність сприяє встановленню соціальних зв’язків, опануванню дітьми нових навичок, формуванню у них прагнення до відповідальної патріотичної поведінки, моральних та духовних якостей, світогляду справжнього громадянина України. В навчальних закладах створено волонтерські загони. Волонтери беруть участь у благодійних заходах «Дітям Чорнобиля», «Портфель другові», «Ми поруч», «Голуб надії», «Почуйте всі!», «Напиши листа солдату», «Патріотичні смаколики», «Посилка солдату», акції милосердя з надання допомоги переселенцям. Усі школи міста взяли участь в щорічній акції «Від серця до серця», під час проведення якої були зібрані кошти, пізніше перераховані на придбання медичного обладнання дитячих лікарень області. ЗОШ № 29 продовжила роботу в рамках соціального проекту «60+». Самим масштабним проектом року став «Пасхальний ярмарок» в рамках акції «Від серця до серця». Під час заходу було зібрано близько десяти тисяч гривень. Кошти перераховані на придбання медичного обладнання для дитячих лікарень області.

З метою підтримки та виховання поважного відношення до ветеранів, вчителів-пенсіонерів, людей похилого віку та інвалідів проводяться традиційні заходи: місячники практичної допомоги, операції «Благоустрій», концерти для ветеранів, новорічні ранки для дітей-інвалідів тощо.

Навчальні заклади міста співпрацюють з державами ЄС, впроваджують заходи у сфері національно — патріотичного виховання:

— ЗОШ № 7 співпрацює з навчальними закладами Польщі та Чехії, учні щорічно беруть участь в обласному конкурсі «Євроквіз»;

— ліцеїсти та педагоги Лисичанського багатопрофільного ліцею проводять творчі поїздки до Франції, Ізраїлю, тури країнам Придунав’я;

— педагоги НВК «Гарант» — учасники україно —литовського проекту (у вересні 2017 року запрошені до Литви для участі у заходах проекту);

— учні Лисичанської СШ № 27 у 2017 році стали переможцями конкурсу «Я — європеєць» (нагородження відбулося в посольстві Литви ( м. Київ);

— у вересні 2017 року педагоги навчальних закладів беруть участь у циклі заходів «Умови імплементації угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом» під егідою Всеукраїнського Благодійного Фонду «Горєніє».

Однім з напрямків роботи з патріотичного виховання є організація роботи шкільних музеїв. При закладах освіти м. Лисичанська діє 9 музеїв. Музеї при закладах освіти м. Лисичанська мають значні фондові колекції, створені цікаві експозиції різних профілів, проводиться робота по залученню учнівської молоді до вивчення та збереження історико-культурної спадщини українського народу. На виконання Закону України Музеї при закладах освіти м. Лисичанська є осередками освіти і виховання, які сприяють формуванню у молодого покоління національної свідомості, забезпеченню духовної єдності поколінь і призначені для вивчення, збереження та використання пам’яток історії, матеріальної і духовної культури. У музеях при навчальних закладах заплановано та створено постійно діючі стенди та експозиції, що відображають події збройної боротьби українського народу за територіальну цілісність нашої країни, участь випускників навчальних закладів в антитерористичній операції.

З метою подальшого розвитку творчо обдарованих дітей, формування національно — патріотичної свідомості, любові до своєї Батьківщини, родини, формування навичок здорового способу життя, популяризації духовних та моральних надбань, сприяння формуванню громадської позиції та соціально — правової активності учнів, підвищення культурної компетентності учнівської молоді навчальні заклади традиційно взяли участь у Всеукраїнських, регіональних, обласних конкурсах, акціях, експедиціях та оглядах.

Так в рамках міських, обласних, регіональних та Всеукраїнських екологічних програм учні міста залучаються до діяльності з вивчення стану оточуючого середовища. Навчальні заклади стали учасниками міських турів понад двадцяти природоохоронних конкурсів та акцій . 14 листопада на базі ЦПРШМ відбулась екологічна конференція, присвячена Дню Сіверського Дінця за участю керівництва Сіверсько-Донецького басейного Управління водних ресурсів.

Кращими результатами спільної роботи учнів та педагогів стали такі проекти та роботи з національно-патріотичного та духовно-морального спрямування:

— «Мій Шевченко — мій світ» ЗОШ № 14,9,29;

— «Відкривай Україну» — ЗОШ № 6,7,27,30,гімназія, «НВК «Гарант»;

— «Моральний вчинок» -ЗОШ № 12,3.29,27,9,5, «НВК „Гарант“;

— „Я маю право!“-ЗОШ № 29,27,25;

— „Вітчизна-це не хтось і десь. Я- теж Вітчизна.“ — ЗОШ № 14;

— „Чому я поважаю професію військового“ — ЗОШ № 27,4,6,13,18, ліцей. Учні міста взяли участь в обласній акції „Луганщина у нас одна“.

У місті працює два позашкільних навчальних заклади: Центр науково-технічної творчості учнівської молоді» та Центр позашкільної роботи зі школярами та молоддю. У ЗОШ І-ІІІ ступенів № 30 проводяться заняття гуртків екологічного напрямку Центру позашкільної роботи зі школярами та молоддю. Навчально-виховна діяльність ПШНЗ спрямована координацію роботи загальноосвітніх навчальних закладів з усіх напрямків виховання .

Школою виховання лідерів незалежної України стала міська громадська дитяча організація «ДОЛЯ» . Міська рада організацій — координатор міських колективно-творчих справ, організатор участі школярів у всіх міських заходах. Самоврядування в навчальних закладах набуває досвіду творчого потенціалу в діяльності шкільного колективу. В міській рейтинговій програмі-змаганні «Зроби крок» беруть участь 21 шкільний колектив. Цього року було проведно новий конкурс з презентації лідерів дитячих організацій «Лідер року». Кращими стали ЗОШ № 2,12,13.

Одним з головних напрямків національно-патріотичного виховання в системі виховної роботи міста є підвищення ролі української мови як національної цінності. Спланована і проводиться ціла низка заходів, що сприяють розвитку державної мови. До Дня української писемності та мови у всіх ДНЗ та ЗНЗ були проведені різноманітні просвітницькі та літературно-мистецькі заходи, а саме: виховні години та тематичні п’ятихвилинки «Без мови немає нації», «Шануймо мову над усі боги, якщо ми хочем зватися народом!» (ЗОШ№ 2, 12, 24, 25, 29), прес-експреси «Рідна мова», мовознавчі хвилинки «Як намистинки, диво калинове — кохана мово», лінгвістичні змагання «Знавці рідної мови» (гімназія, ЗОШ№ 4,5,26,30), тематичні уроки — вікторини, бібліотечні уроки (ЛСШ№ 8, ЗОШ№ 13,14,18), радіопередачі та відеохвилинки «Українська — мова єднання» (гімназія, ліцей, НВК «Гарант») тощо. Майже у всіх навчальних закладах цей день став днем спілкування українською мовою. Були випущені стіннівки та постери «Мово моя калинова», «Вивчаймо українську!». У шкільних бібліотеках оформлені тематичні куточки та виставки «Слово про слово». Учні та педагоги міста взяли участь у написанні радіодиктанту національної єдності «Україна на зламі тисячоліть», до цієї загальнонаціональної акції долучилися й працівники відділу освіти та методичного центру. Всього у заході взяли участь майже 440 педагогів та більше 5 тис. учнів різних вікових категорій.

Розвитку української мови та культури сприяє участь школярів в українознавчих конкурсах «Патріот», «Соняшник». Цього навчального року для участі у Всеукраїнській українознавчій грі «Соняшник» зареєструвалося 757 учнів 1-11 класів шкіл нашого міста.

Власні інтелектуальні знання з української мови демонструють учні на міській та обласній олімпіаді з української мови та літератури..

Науково-дослідницьку роботу в рамках проведення міського конкурсу науково-дослідницьких та науково-технічних робіт учнів — членів Малої академії наук 2017 року в секції «Українська мова» презентувала Клименко Анастасія, учениця 10 класу гімназії і посіла ІІІ місце.

Щорічно у місті проводяться І(шкільний) та ІІ(міський) етапи Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика та Міжнародного мовно-літературного конкурсу імені Тараса Шевченка. Цього року у міських конкурсах взяло участь близько 500 учнів 3-11 класі, 15 з них стали учасниками ІІІ(обласного) етапу конкурсів. Переможцями обласних конкурсів стали 10 учнів гімназії, НВК «Гарант», КЗЛСШ№ 8, 27, ЗОШ№ 4, 5, 14, 30.

Було проведено міський етап XVI Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості, присвяченого Шевченківським дням, у номінаціях «Література», «Історія України т а державотворення», в якому взяли участь 56 учнів 5-11 класів. Усі заходи, пов’язані з функціонуванням державної мови, національно-патріотичного виховання школярів висвітлювалися в міських ЗМІ, на сайтах КУ «Лисичанський методичний центр», сайтах ЗНЗ, ДНЗ, ПНЗ міста.

Значна увага приділяється вивченню сучасних виховних систем, технологій і методик у сфері національно — патріотичного виховання: проведені міські науково-методичні семінари для вчителів української мови та літератури, історії, іноземних мов, фізики, біології, географії, трудового навчання, «Захисту Вітчизни», науково-практична конференція викладачів суспільних дисциплін та учнів старших класів «День Соборності та свободи України: національна єдність та громадянська злагода».

Узагальнено досвід роботи з національного виховання Лисичанського багатопрофільного ліцею, Лисичанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 4, Лисичанської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів № 9.

Питання підвищення професійної компетентності фахівців у сфері національно—патріотичного виховання вирішуються на науково—практичних семінарах:

— для заступників директорів з виховної роботи «Формування та розвиток культури особистості в рамках проекту „Я — людина. Я — громадянин. Я патріот“. (ЗОШ № 2), „Система громадського виховання в інноваційному просторі сьогодення“ ( багатопрофільний ліцей);

— для класних керівників навчальних закладів „Залучення дітей до національних традицій як до основи духовно-морального й патріотичного виховання“ (НВК „Гарант“); майстер — клас для класних керівників » Інноваційна діяльність класного керівника щодо організації національно — патріотичного виховання в класі" (ЗОШ № 6);

— для працівників позашкільних навчальних закладів «Національне виховання — складова становлення громадянина. Організація роботи з дітьми, які опинилися в складних життєвих умовах».

Педагоги міста беруть участь у тренінгах з національно—патріотичного виховання у м. Київ ( ЗОШ № 5, 30 взяли участь у тренінгу з національно — патріотичного виховання «З Україною в серці»).

Видані відповідні накази відділу освіти Лисичанської міської ради, розроблені методичні рекомендації у методичному центрі. У березні 2017 року на засіданні міської методичної ради розглянуто питання «Система національно — патріотичного виховання в закладах міста», надані методичні рекомендації з даного питання.

На постійному контролі відділу освіти, загальноосвітніх навчальних закладів перебуває превентивне виховання учнівської молоді, яке спрямоване на розвиток правосвідомості учнів — формування правової культури, знання Конституції, прав і обов’язків громадян України, поваги до національної символіки, засвоєння основ державного, трудового, цивільного, сімейного, кримінального права, виховання поваги до права, законів і норм співжиття у суспільстві, на запобігання формуванню в учнів негативних звичок, проявів асоціальної поведінки. Питання профілактики злочинності та правопорушень серед дітей розглядаються на засіданнях педагогічних рад шкіл, Радах з профілактики правопорушень.

Начальник відділу освіти Т.В. Худоба