Ларя. Третя Рота
- До 300-річчя Лисичанська
- 17.02.2010
На прикладі життєвого шляху всіма відомого поета Володимира Сосюри, викладеного у короткій розвідці “Заява Сосюри”, можна бачити, якою непростою була історія ХХ століття, і як складно й примхливо складалася доля людини у вихорі суспільних потрясінь, який пронісся над планетою, викликавши особливі катаклізми над однією шостою її суші.
Якщо Сосюрі доля надала можливість розкрити і проявити свій талант, стати відомим поетом, отримати широке визнання, то до його дитячого товариша вона виявилася менш приязною. Мова йде про лисичанського художника Гороха Іларіона Дмитровича. Його життєвий шлях, як і В. М. Сосюри, починався майже однаково – з босоногого голодного дитинства у Третій Роті. В юнацькі роки товариші Володя і Ларя теж були разом – у столичному Харкові. А далі доля розвела талановитих юнаків. Поет Володимир Сосюра отримав визнання своєму таланту, прожив нелегке, але яскраве життя в Києві, де й помер у віці 67 років. Художнику Іларіону Гороху після десятиліття уральських таборів шлях до мистецького Олімпу було перекрито, працював художником у рідному Лисичанську, навчаючи дітей малювати, майже до 100 років. Помер він у 1998 році, перейшовши столітній рубіж.
У цій розвідці наведено лише три документи: фрагмент із книги В. Сосюри “Третя Рота”, де йде мова про дитинство Сосюри і Гороха у Третій Роті, спогади Іларіона Гороха та його “Автобіографія”, записана, коли художнику було 94 роки. «Цього, вважаємо, буде досить, - зазначають автори матеріалу С. Каленюк та головний архітектор міста М. Ломако, - щоб дізнатися чимало нового про Третю Роту початку ХХ-го століття, про дитячі та юнацькі роки поета В. Сосюри, про художника-лисичанина І. Гороха, і відчути складність історії ХХ-го століття нашої країни.
Володимир Сосюра “Третя Рота” (фрагмент)
 Весна. Я бігаю вузькими, брудними вулицями Третьої Роти. Шумлять струмки, і дзвінке синє небо над Дінцем хвилюється тремтливим маревом заводського диму. Вітер відносить його направо за Донець, за голубіючи ліси, до російських сіл серед пісків і сосен. На Червоній вулиці, центральній вулиці нашого заводського села, до мене підбігли два хлопчаки, смагляві, кирпаті і веселі. Вони були також, як і я, бідно одягнені, але весняною радістю палали їхні чорні задерикуваті очі…Це були діти годинникового майстра Дмитра Гороха – Ларя і Федя. Вони жили в бідній чужій хаті, яку наймали. Мати Ларі прала білизну у Ванвінкенрова або «Жили», як його називали в народі, бельгійця, власника фабричної майстерні біля заводу. Батько Ларі і Феді щоліта йшов на рудники і залишав сім’ю напризволяще, а взимку повертався у Третю Роту майже зовсім роздягнений…Він жахливо бешкетував, коли нап’ється, викидав ікони з хати, топтав їх ногами …Він вибігав босий на сніг і кричав мені:
Весна. Я бігаю вузькими, брудними вулицями Третьої Роти. Шумлять струмки, і дзвінке синє небо над Дінцем хвилюється тремтливим маревом заводського диму. Вітер відносить його направо за Донець, за голубіючи ліси, до російських сіл серед пісків і сосен. На Червоній вулиці, центральній вулиці нашого заводського села, до мене підбігли два хлопчаки, смагляві, кирпаті і веселі. Вони були також, як і я, бідно одягнені, але весняною радістю палали їхні чорні задерикуваті очі…Це були діти годинникового майстра Дмитра Гороха – Ларя і Федя. Вони жили в бідній чужій хаті, яку наймали. Мати Ларі прала білизну у Ванвінкенрова або «Жили», як його називали в народі, бельгійця, власника фабричної майстерні біля заводу. Батько Ларі і Феді щоліта йшов на рудники і залишав сім’ю напризволяще, а взимку повертався у Третю Роту майже зовсім роздягнений…Він жахливо бешкетував, коли нап’ється, викидав ікони з хати, топтав їх ногами …Він вибігав босий на сніг і кричав мені:
- Володько, чому земля крутиться? Я не хочу, щоб вона крутилась! Я їй забороняю це робити!
Але земля не слухала Гороха і не переставала крутитися. Горох хотів змайструвати, як і чоловік сестри мого дідуся, гігант-столяр Холоденко, вічний двигун; тільки Холоденко дерев’яний, а Горох – залізний “перпетуум мобіле”. Але нічого не виходило з цих вічних двигунів, а нещасні винахідники вперто продовжували свою безнадійну справу…Горошиха була молдаванка, вірніше – волошка, і дуже любила свого нещасного чоловіка. Вона була справжня трудівниця. День і ніч працювала й утримувала свою сім’ю. Дивним і жорстоким був Горох до своїх дітей-хлопчиків, а дочку Серафиму він любив. Коли четвертий син – маленький Василь – упав лицем на розжарену плиту, батько навіть пальцем не поворухнув, щоб врятувати свого сина.
У Василя жахливо обгоріло ліве око.
Старший син, Петро, вже ходив на роботу на завод. Мені подобалась їхня, цих Горошенят, працьовитість і витримка Феді. Він бився мовчки, від ударів ніколи не плакав і завжди виходив переможцем. Його противників лякало залізне і грізне мовчання Феді, підкріплене, звичайно, сильними штовханами і сталевою хваткою руки.
А Ларя все малював, як і його батько. Він мріяв стати художником. Ми часто купалися в Дінці, перепливали на той бік, в ліс, рвали дикі груші і кислиці, ходили на озеро ловити рибу, рвали ожину й збирали гриби. На смітнику за магазином “Общество потребителей” при содовім заводі ми часто нишпорили в пошуках різнокольорових папірців, ягідок і цукерок, яскравих шматочків... Якось ми копалися на цьому проклятому смітникові і я, не помітивши, наступив босою ногою на половину розбитої пляшки; гострі кінці її врізалися мені в п’яту. Я страшенно закричав і ніяк не міг спинити крові... Тоді Ларя відірвав від своїх штанців кишеню і перев’язав мені ногу..
Наше детство с В. Н. Сосюрой (фрагмент)
г. Верхнее, 1965
Помню первую встречу с Володей, нам было лет по десять. Это произошло в селе Третья Рота, на свалке мусора, который выбрасывали с продуктовых магазинов. В этом мусоре мы иногда находили конфеты, коробочки и прочие никому не нужные вещи.. Володя мне очень понравился своей открытой душой. Я его похлопал по плечу и сказал: «Теперь мы – друзья навеки, айда за мной, и побежали босые втроем». Но тут случилось несчастье. Володя осколком разбитой бутылки разрезал ногу, появилась кровь, завязать было нечем, я вырвал из своих штанов карман и перевязал ему ногу. Кое-как добрались домой.
Родные Володи жили в маленькой комнате без коридора с двумя окнами. Семья их была из восьми человек, да и мои родные жили в таких же условиях... Мой отец рисовал карандашом с фото портреты и починял часы, он был ремесленник. Володя любил смотреть, как он рисует, нам это очень нравилось. Однажды он нам дал задание: кто лучше нарисует старого козла. Был победителем Володя. Нужно отметить, что у него была колоссальная память и способность к учебе. А главное, он любил литературу. В то время его любимые поэты были: Тютчев, Бальмонт и Надсон…
Наше детство незаметно для нас перешло в юношеский возраст. На школьных вечерах Володя имел успех – в чтении стихов наших классиков и своих... После окончания двухклассной школы, Володя попадает учиться в Каменское сельскохозяйственное училище: это в 30-ти километрах от нашего села. Но, так как здесь помимо учебы нужна была ещё и мускульная система для работы, а она была у него слабо развита, его душа не выдержала, и он бросил учебу. Это не его стихия, он был создан природой для другого… После неудачи с учёбой, он поступает на работу при заводе «Донсода» в бондарку клепку греть. Во время обеденного перерыва под вдохновением происшедшего, он читал стихи своим товарищам по работе.
В городе Лисичанске, в 3-х километрах от Третьей Роты, выходила газета: здесь Володя впервые начал печатать свои стихи. Но бедность всюду преследовала его, зарабатывал он мало, а жизнь требовала свое. В 1917-1918 годах я учился в Харьковском художественном училище. И какой-то период Харьков был занят белыми. Володя приехал ко мне. Цель его приезда заключалась в том, чтобы поместить свои стихи в журнал «Колос». Редактор этого журнала прочел стихи и говорит: «Вы очень способны, но у Вас еще недостает художественности». Стихи были возвращены обратно. Он обещал Володе писать и взял его адрес. Устроиться в Харькове в это время было невозможно, голод и безработица свирепствовали всюду.
В это время я жил в пятиэтажном доме, комнату занимал в подвале без окон, в прошлом это была кладовая. Здесь можно было поставить кровать и стол с ящиком. Единственное удобство для нас – общая кухня этого дома находилась в подвале, кое-что от господ и нам перепадало. Но это продолжалось недолго. Бурные жизненные события нашу связь прервали.
В 1922 году В. Н. Сосюра с женой В. Березиной приезжал на родину и остановился у меня. Ходили мы к знакомым и друзьям. Володя им читал стихи «Червона зима» и другие.
Я был комсомольцем и нуждался в его поддержке. В Харьков мы приехали втроем. Я жил у них, он занимал одну комнату по улице Пушкина. Володя с женой учились в институте социальных наук имени Артема, а мне помог устроиться в Художественный техникум, потом институт. В общем, вели студенческий образ жизни. В Харькове был журнал «ВАПЛИТЕ», в нем Володя принимал активное участие, а также выпускал свои сборники.
 В 1940 году судьба забросила меня на Урал, а Володя переехал в Киев, спустя 12 лет я поселился жить на родине. Мать Володина жила у нас и дала мне его адрес, я поехал к нему в Киев. Тогда Володя подарил мне сборник “Весняний цвіт”. После нашей встречи я начал писать картину «В. Н. Сосюра на родине». Мне хотелось показать и раскрыть его образ в молодом возрасте. Для моей работы я просил, чтобы он выслал мне соответствующее фото, но Володя сообщил мне письмом, что скоро сам приедет на родину, если будет здоров. Картину я закончил, она была помещена в Киевской “Литературной газете”. А мой друг не приезжал. Тогда в 1964 году я вновь поехал к нему, он был дома и лежал в постели, но ещё ходил. Мое неожиданное появление для него было большой радостью. Мы начали беседовать об изобразительном искусстве, потом перешли на литературу. После передышки Володя достал с полки небольшой по формату томик и говорит: “Вот, Ларя, дарю тебе мои стихи, в них часть моей души”. Я поблагодарил его и горячо поцеловал. Это сборник “Осінні мелодії”. Потом мы перешли в сад. Здесь на лоне природы наша дружеская беседа продолжилась. Вид у него был усталый и тревожный, стал накрапывать дождик… Я почувствовал, что это наша последняя встреча. Володя говорит: “Ну, Ларя, давай простимся под звуки дождевых капель”. Он чувствовал, что скоро придется проститься с этим многогранным суетным миром.
В 1940 году судьба забросила меня на Урал, а Володя переехал в Киев, спустя 12 лет я поселился жить на родине. Мать Володина жила у нас и дала мне его адрес, я поехал к нему в Киев. Тогда Володя подарил мне сборник “Весняний цвіт”. После нашей встречи я начал писать картину «В. Н. Сосюра на родине». Мне хотелось показать и раскрыть его образ в молодом возрасте. Для моей работы я просил, чтобы он выслал мне соответствующее фото, но Володя сообщил мне письмом, что скоро сам приедет на родину, если будет здоров. Картину я закончил, она была помещена в Киевской “Литературной газете”. А мой друг не приезжал. Тогда в 1964 году я вновь поехал к нему, он был дома и лежал в постели, но ещё ходил. Мое неожиданное появление для него было большой радостью. Мы начали беседовать об изобразительном искусстве, потом перешли на литературу. После передышки Володя достал с полки небольшой по формату томик и говорит: “Вот, Ларя, дарю тебе мои стихи, в них часть моей души”. Я поблагодарил его и горячо поцеловал. Это сборник “Осінні мелодії”. Потом мы перешли в сад. Здесь на лоне природы наша дружеская беседа продолжилась. Вид у него был усталый и тревожный, стал накрапывать дождик… Я почувствовал, что это наша последняя встреча. Володя говорит: “Ну, Ларя, давай простимся под звуки дождевых капель”. Он чувствовал, что скоро придется проститься с этим многогранным суетным миром.
На этом я заканчиваю о моей дружбе с В. Н. Сосюрой.
Горох Илларион Дмитриевич
г. Верхнее, Луганской области,
Ці спогади І.Д. Горох написав на прохання дружини поета Марії Гаврилівни у 1965 році, вже після смерті В.М. Сосюри. Це був час, коли не було вже Сталіна, коли з таборів повернулися всі так звані “політичні” репресовані, тільки-но скінчилася хрущовська “відлига” з її “дозованою” демократизацією в суспільстві, і ще не почалася нова хвиля боротьби з інакомисленням, але автор спогадів ні словом не обмовився про те, яка то доля закинула його на Урал.
У 1991 році 94-річний художник надиктував свою коротку автобіографію. Що ж, цей документ уже теж можна вважати історичним, бо є свідченням того, як змінюється час і людина в ньому. У цьому ж році І.Д. Горох уже насмілився згадати про 10 років Солікамських таборів ні за що, про голод 1933-го. Звернімо увагу, що це було ще до Указу Президента України про Голодомор, коли й Президента в Україні ще не було, як і самої незалежної України, і коли ця тема ще не була офіційно узаконеною. Художник просто згадував найпомітніші і найсуттєвіші етапи свого життя.
Наводимо цей документ зі збереженням мови, стилістики й орфографії самого автора.
Горох Илларион Дмитриевич
 1897 года рождения с. Верхнее в семье кустарь-рабочий (часовщик,слесарь). Окончил церковно-приходскую школу – 5 классов.
1897 года рождения с. Верхнее в семье кустарь-рабочий (часовщик,слесарь). Окончил церковно-приходскую школу – 5 классов.
В 1905 г работал в бондарном цехе учеником бондаря, где проработал 1,5 года, затем перешел к портному-частнику учиться на портного. Здесь проработал 3 года.
В 1911 году отвез меня в Харьков и отдал мастеру-художнику – учеником. Через год поступил учиться в партшколу, где проучился 2 года.
В 1915 г поступил здесь же в художественный техникум проучился 2 года и затем техникум преобразовывают в институт, где я еще проучился 5 лет. Окончил его в 1923 г.
В 1923 г в г. Харькове поступил работать в «Товарищество художников». В 1933 г семья перетерпела голодовку.
В 1936 г меня арестовали, судили меня в МВД (закрыто) якобы за политическую неблагонадежность (высказывался против власти) хотя я это не делал, любил родину, её правительство. Нарисовал портрет Сталина, за который на выставке премировали – 75 р. До 1941 г я был в тюрьме (закреслено – нерозбірливо, Харькова), а когда немцы подходили меня отправили в г. Соликамск, где в лагере пробыл 10 лет, работал на лесоповалке, лесоразработке. Жили в бараках (зона лагеря). Работали полный световой день, но мне иногда были льготы, как художнику, оставляли в зоне по худож. работам. В нашем лагере было около 2 тыс. чел, а рядом женский лагерь 500-800 ч. Условия труда и жилья были плохие. Многие часто болели, помощь в лечении оказывали, но формально, поэтому многие умирали.
В г. Верхний вернулся с лагеря в 1945 г, поступил на з-д рабочим, художником, работал преподавателем в СШ №2.
В 1953 г поступил работать художником в ДК им. Ленина, где работаю по настоящее время.
В Харькове в техникум поступил в комсомол.
Художественные картины выставляли в Киеве, Ворошиловграде, Лисичанске.
Подпись
18 / VI - 1991 год.
Запись произвел Л. Любарь
 Наостанок додамо, що Іларіоном Горохом написано багато картин, але ніхто не складав їх каталогу. Чимала частина його робіт зберігається у музеї содового заводу в ПК ім. Леніна. Серед них є і картина, яка стала легендарною. На ній зображено Леніна, який спостерігає за балетним спектаклем. У місті з доброзичливим гумором розповідають, що колись це була картина “Ленін у Парижі”, і головним персонажем картини був Ленін. З часом художник поміняв Леніна на лідера КПРС Хрущова, потім на Брежнєва. Але ніколи на цій картині не було зображено Сталіна.
Наостанок додамо, що Іларіоном Горохом написано багато картин, але ніхто не складав їх каталогу. Чимала частина його робіт зберігається у музеї содового заводу в ПК ім. Леніна. Серед них є і картина, яка стала легендарною. На ній зображено Леніна, який спостерігає за балетним спектаклем. У місті з доброзичливим гумором розповідають, що колись це була картина “Ленін у Парижі”, і головним персонажем картини був Ленін. З часом художник поміняв Леніна на лідера КПРС Хрущова, потім на Брежнєва. Але ніколи на цій картині не було зображено Сталіна.
С. Каленюк, М. Ломако
 
 



